Blog

Jak odzyskać klientów za pomocą newslettera i jak go zrobić?

jak odzyskac klientow przy pomocy newslettera i jak go zrobic

Z tego wpisu dowiesz się między innymi, dlaczego warto zabiegać o zainteresowanie odbiorców? Czym są newsletter, landing page, popup i jak je zrobić? Jak zbudować listę kontaktów? Znajdziesz tu także opis narzędzia do wysyłki newsletterów wraz z poradnikiem jak z niego korzystać. 

Kliknij w listę, by przejść do interesującej Cię sekcji:

Wpis 

Poradnik

Dlaczego warto odzyskać zainteresowanie klientów?

Jeśli Twoja strona niedawno co powstała to zapewne wiesz, jak trudno jest zdobyć jakikolwiek ruch. Często wiąże się to z wydatkami na reklamę w google ads czy płatną reklamę na Facebook. Każdy klient jest dla Ciebie bardzo cenny, dlatego musisz przekonać ich, że warto zostać z twoją stroną na dłużej. Stali lub powracający klienci to nie tylko większa szansa na sprzedaż produktu czy usługi, ale także poprawa widoczności Twojej strony w wyszukiwarce pod warunkiem, że będziesz umiejętnie kierował ten ruch z powrotem na Twoją stronę.     

Jak odzyskać zainteresowanie klientów?

Jest wiele sposobów na re-marketing (czyli przypomnienie o sobie tym którzy już Cię odwiedzili) najskuteczniejszym z nich jest coś, co można porównać do subskrypcji na YouTube. Jeśli zasubskrybujesz konkretny kanał YouTube to dostaniesz powiadomienie (przynajmniej w teorii) o nowym filmie na tym kanale. Rolę „przypominajki” dla stron www pełni wspomniany wyżej newsletter. Newsletter ma znacznie więcej zastosowań, ponieważ to od Ciebie zależy, jaka będzie jego treść.   

Czym jest newsletter?

Newsletter to rodzaj internetowej gazetki/ biuletynu, jest on wysyłany osobą na adres poczty e-mile, które wyraziły zgodę ja jego otrzymywanie i mogą tę zgodę w każdej chwili wycofać. Newsletter często ma postać graficzną, rzadziej składa się z samego tekstu. Newslettery informują o promocjach, wyprzedażach, kodach rabatowych, nowych produktach czy wpisach, a ich otrzymywanie odbywa się cykliczne.   

Jak zapisać się na newsletter?

Aby zapisać się na otrzymywanie newslettera nalaży wypełnić stosowny formularz. W formularzu musimy podać e-mail na, który newsletter będzie wysyłamy, czasem imie, w rzadkich przypadkach dodatkowe dane. Formularz zapisu widuje się zwykle w treści wpisów jako wyskakujące okno (popup) lub na specjalnie przygotowanej do tego stronie, czyli na landing page. Aby formularz mógł być wysyłany do Ciebie zgodnie z prawem, musisz wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych! O tym za chwile.  

Czym jest landing page?

Zapewne sam nie chciałbyś zapisać się na newsletter tylko dla powiadomień o nowych wpisach. Czyż nie? Co innego gdybyś w zamian za zapis dostał wymierną korzyść. Dlatego aby ludzie chętnie zapisywali się na newsletter, formularz zapisu osadza się na przygotowanych w tym celu stronach czyli na landing page (strona lądowania). Zadaniem strony lądowania jest skrótowe opisanie korzyści wynikających z zapisu. Tak więc aby ludzie chętniej zapisywali się na Twoją listę kontaktów, podaruj im drobny bonus w postaci np. kodu rabatowego czy ebooka, zaraz po dokonaniu zapisu.

Jak grupować odbiorców skoro w formularzu podają oni tylko imię i adres e-mile? 

Różni odbiorcy to różne potrzeby. Strony lądowania pomagają grupować listy mailowe na podstawie zainteresowań czy potrzeb odbiorców. Dlatego utwórz kilka landing page by użytkownicy mogli wybrać ten rodzaj treści, który najbardziej ich interesuje. Dzięki takiemu zastosowaniu osoba, która zapiszę się na listę nie uzna Twoich newsletterów za spam, ponieważ otrzyma to czego oczekuje.  

Jak tworzyć skuteczne bazy mailingowe?

Aby twoja baza mailingowa była skuteczna musisz dać odbiorcą to czego szukają.

Zacznijmy jednak od tego, że aby wysyłać newslettery musisz mieć do tego odpowiednie narzędzie. Dobry system do mailingu bardzo ułatwi Ci pracę np. automatyczne dodając tagi określające cechy osób z Twojej listy. O narzędziu do marketingu online przeczytasz za chwile. Zanim jednak zaczniesz tworzyć bazę adresów musisz zadbać o coś jeszcze! 

Czy muszę zgłosić bazę mailową do GIODO?

Wraz w wejściem w życie Unijnych przepisów o ochronie danych osobowych (RODO) zniknął obowiązek rejestrowania bazy danych osobowych w GIODO. Jednak zanim powiesz: „O super mogę budować listę adresów!”, musisz spełnić inny warunek. Jaki to warunek? Adresy e-mile mogą zawierać dane osobowe chronione prawem. Zatem zanim ktoś zapiszę się na Twoją bazę mailingową, musi wyrazić zgodę na przetwarzanie danych osobowych, a administrator strony musi zapewnić możliwość zapoznania się z jej polityką prywatności. 

Po co CI strona z polityką prywatności?

Jeśli używasz google analistic lub inne narzędzie analityczne do śledzenie ruchu na stronie, to musisz wiedzieć o tym, że tego typu narzędzia zbierają chronione prawem dane (pliki cookie). Adresy e-mail zostawiane w formularzu również zawierają (choć nie zawsze) chronione artykułem 13 RODO dane osobowe. Zatem krótko mówiąc, jeśli chcesz by Twoja witryna, działała zgodnie z panującymi od 2018 roku przepisami, musisz utworzyć stronę z polityką prywatności i informować o niej w każdym miejscu, w którym zbierasz dane osobowe odbiorów! 

W dokumencie polityki prywatności musisz między innymi:

  • Wskazać, administratora strony
  • Określić rodzaj zbieranych danych
  • Określić cel zbierania i przetwarzania danych
  • Określić czas przechowywania danych
  • Określić sposób ochrony danych osobowych  
  • Poinformować o możliwości rezygnacji z gromadzenia danych i skutkach, jakie może to wywołać.  

Wzór w pliku pdf. polityki prywatności/polityki cookies znajdziesz np. tutaj: https://mikroporady.pl/files/regulaminy/polityka-cookies.pdf  

Utworzyłeś stronę do polityki prywatności więc możesz już wysyłać newslettery! Ok tylko jaki program do wysyłki mailingu wybrać…?  

Jaki program do mailingu polecam?

Na rynku jest wiele programów do wysyłki newsletterów, ale tylko kilka godnych uwagi. Programem, z którego korzystam i polecam jest GetResponse. GetResponse to przede wszystkim łatwe w obsłudze narzędzie o szerokim zastosowaniu. Zrobisz z jego pomocą nie tylko formularz zapisowy i newsletter, ale także: landing page, lejki sprzedażowe, czy autorespondery. Dodatkowe funkcje GetResponse takie jak automatyczne lub ręczne dodawanie tagów, pozwoli dotrzeć z wiadomościami dopasowanymi do konkretnego odbiorcy. Zaś twórcy programu chwalą się 99% wskaźnikiem dostarczalności maili. GetResponse jest w polskiej wersji językowej, na plus składa się także dobry stosunek ceny do jakości i możliwość testowania ich narzędzia za darmo przez 30 dni. [Testuję GetResponse przez 30 dni za darmo] Jeśli jednak zdecydujesz się od razu na zakup płatnego pakietu, to z moim linkiem: [Tworze płatne konto i odbieram 100 zł w GetResponse] zyskasz 100 zł do wydania w GetResponse. A to wystarczy na pokrycie kosztów 2 miesięcy korzystania.


getresponse100 zł na konto

GetResponse poradnik krok po kroku

W poniższej części dowiesz się jak krok po kroku zrobić formularz zgodny z RODO, listę kontaktów i newsletter w GetResponse. Kiedy założysz już konto w GetResponse pierwszą rzeczą, od której powinieneś zacząć, jest utworzenie listy mailingowej. Oto jak to zrobić:  

Jak stworzyć listę mailingową w GetResponse?

  1. Z widoku strony głównej GerResponse kliknij w opcję „Listy” [Górna środkowa część ekranu] 
  2. Kliknij „utwórz listę” następnie wprowadź jej nazwę  [Niebieski przycisk w prawej części ekranu] 
  3. Kliknij w 3 pionowe kropki znajdziesz tam ustawienia listy [dolny prawy róg] Uzupełnij pola ustawienia „Ogólne” i „Subskrypcja” oraz „Wiadomość potwierdzająca” (opcjonalnie) jeśli zapis na Twoją listę będzie wymagał potwierdzenia.   

GetResponse jak zrobić formularz lista kontaktów

Jak stworzyć formularz w GetResponse zgodny z RODO?

  1. Przejedz kursorem w prawy górny róg, najedz na miniaturkę profilu, następnie kliknij w „Zarządzaj kontem

2. Z menu wybierz opcję „Pola zgody” kliknij w przycisk „Stwórz pole

3. Wypełnij pole tytuł, wpisując np. „polityka prywatności„. Tytuł pola zobaczysz tylko Ty. Wypełnij treść pola np. „Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych i akceptuje politykę prywatności [nazwa twojej strony]”    

GetResponse jak zrobić newsletter polityka prywatnosci

Pole zgody gotowe! Teraz pokaże Ci jak zrobić formularz zapisu na listę mailingową.  

Jak zrobić formularz zapisu na listę kontaktów?

  1. Przejdź na stronę główną. Rozwiń menu widoczne w prawej górnej części ekranu. Wybierz opcję „Formularze i ankiety” Następnie kliknij w opcję „Stwórz formularz” znajdziesz je w prawej części ekranu.    

2. Zostałeś przeniesiony na stronę wyboru formularzy. Wybierz interesujący Cię szablon, najedź kursorem na niego i kliknij aby zatwierdzić swój wybór.

GetResponse jak zrobić newsletter stwórz formularz

  1. Teraz przy pomocy kreatora stwórz swój formularz, dodając i konfigurując elementy przy użyciu zakładek „POLA” „LAYOUT” i „STYL” z panelu widocznego po prawej stronie. Nie zapomnij dodać wcześniej przygotowanego pola zgody! Strzałka nr. 1 na zdjęciu.
  2. W ten sam sposób uzupełnij „Stronę z podziękowaniem” znajdziesz ją w lewym górnym rogu. strzałka nr. 2 na zdjęciu.
  3. Przełącz się na widok z urządzeń mobilnych i upewnij się, czy formularz i strona z podziękowaniem jest dostosowana do urządzeń mobilnych. W tym celu możesz też skorzystać z opcji podglądu. Strzałka nr.3 na zdjęciu.  

GetResponse jak zrobić formularz zgoda

4. Po graficznym przygotowaniu „formularza” i „strony z podziękowaniem” zapisz zmiany, następnie kliknij w przycisk „ustawienia„. Strzałka nr.4 na zdjęciu.

5. Uzupełnij ustawienia formularza według własnych potrzeb. Zapisz zmiany. 

GetResponse jak zrobić formularz ustawienia formularza

Okno zostanie zamknięte. Teraz kliknij przycisk „Publikuj” [Górny prawy róg w kreatorze] i gotowe! Właśnie stworzyłeś formularz w GetResponse! Teraz pozostało już tylko ustawić go na Twoją stronę. 

Jak umieścić formularz GetResponse na stronie?


getresponse100 zł na konto

Po kliknięciu „Publikuj” otworzyło Ci się okno ze sposobami umieszczenia formularza na Twojej stronie. Jak widzisz metod jest kilka. Najprostszym sposobem umieszczenia formularza na stronie jest dodanie bloku „Własny html” i wklejenie w jego treść kodu JavaScrypt. Drugim łatwym sposobem jest dodanie bloku tekstowego wpisanie dowolnego słowa następnie należy zmienić widok tego bloku z „Wizualny” na „Tekstowy” po czym usunąć wpisane wcześniej słowo a w jego miejsce wkleić kod JavaScript. Jeśli jednak i to nie zadziała, możesz poprosić webmastera, by umieścił formularz za Ciebie. Możesz też wybrać opcję „GetResponse zajmuje się hostingiem formularza” W tym przypadku Twój formularz znajdzie się na stronie GetRespose i będzie do niego prowadził unikalny adres URL.

GetResponse jak umieścić formularz na stronie

Ostatnią opcją na umieszczenie formularza jest skorzystanie ze wtyczki GetResponse. Szczegółową instrukcję jak to zrobić znajdziesz na stronie z wyborem formularzy w zakładce Integracje [patrz punkt 2. Jak zrobić formularz zapisu na listę kontaktów?] lub przejdź bezpośrednio na stronę z integracjami klikając w link: Strona z integracjami GetResponse. Aby wtyczka działała nalerzy ją zintegrować w tym celu:

Rozwiń menu GetResponse -> Wybierz opcję integracje i API -> API ->generuj klucz API. Skopiu klucz do schowka. Przejdź do kokpitu WordPrees odszukaj wtyczkę GetResponse -> Account następnie wklej klucz i zapisz zmiany. 

Jak stworzyć landing page?

Stronę lądowania możesz stworzyć przy pomocy kreatora GetResponse. Korzystając z tej opcji, hostingiem naszej landing page zajmnie się GetResponse. Jeśli chcesz umieścić landing page na swojej stronie, musisz stworzyć go przy pomocy wtyczki takiej jak np. Elementor. Elementor to narzędzie pozwalające w prosty sposób tworzyć wpisy czy strony, a także landing page metodą przeciągnij i upuść. (Ten wpis także powstał przy pomocy Elementora) 

Poniżej dowiesz się jak stworzyć landing page za pomocą Elementora. 

  1. Z kokpitu WordPressa wybierz zakładkę „wtyczki” -> „Dodaj nową” wpisz w wyszukiwarkę słowo „Elementor” następnie zainstaluj i uruchom wtyczkę: „Elementor Website Builder” Autorstwa Elementor.com 

wtyczka elementor jak ją pobrać

2. W panelu WordPrees wybierz zakładką Szablony -> Landing page -> dodaj nowy. 

3. Stwórz swój landing page w Elementorze od zera lub adaptując gotowy szablon. 

Tak jak wspomniałem wcześniej aby landing page był skuteczny, nie rozpraszaj czytelnika dodatkowymi opcjami wyboru czy ilością tekstu i grafik. Najlepiej gdy cała treść landing page mieści w górnej części strony bez konieczności przewijania w dół. Skup się na zachęceniu czytelnika do zapisu i podkreśl korzyści, jakie w zamian otrzyma. Dodaj formularz jeśli masz na niego dość miejsca, a jeśli nie to wyświetl formularz po kliknięciu w przycisk. Przycisk skonfiguruj tak, aby czytelnik otrzymał prezent dopiero po zapisaniu się na twoją listę kontaktów. W ten sposób na pozostawiony adres będziesz mógł bez przeszkód, wysyłać kolejne newslettery. Dobrym pomysłem jest także dodanie na stronie lądowania linków do Twoich profili społecznościowych. Tworząc landing page nie zapomnij umożliwić powrotu na stronę główną Twojego bloga.  

GetResponse jak umieścić formularz na stronie landing page
landing page strona lądowania z elementora

Poprzednie
Następne

Aby użytkownicy mogli trafić na Twój landing page, udostępniaj link prowadzący do niego w każdym wartościowym miejscu np. w treści wpisów czy jako popup (wyskakujące okno). Warto jest kierować na landing page za pomocą przycisku. np. „Odbierz darmowy poradnik” po kliknięciu w przycisk użytkownik zostanie przekierowany na stronę lądowania.  

Jak stworzyć newsletter w GetResponse?

Tworzenie newsletterów w GetResponse jest bardzo proste oto jak się je robi:

  1. Z menu strony głównej GetResponse wybierz opcję „Email marketing” następnie w zakładce newslettery kliknij w „stwórz newsletter” 

GetResponse jak zrobić newsletter menu

2. Wprowadź dane i ustawienia newslettera:

  • Nazwa – nadaj nazwę Newslettera. Te pole zobaczy tylko Ty 
  • Adres emile nadawcy – wskarz, z którego adresu poczty wiadomość zostanie wysłana
  • Odpowiedz do – wskarz adres, na który trafią odpowiedzi na newsletter
  • Temat – podaj tytuł newslettera. Tytuł jest widocznym elementem wiadomości
  • Odbiorcy – wskarz konkretne osoby lub listę osób, do których newsletter ma zostać wysłany 
  • Grafika i treść – Stwórz wygląd i treść newslettera przy pomocy kreatora lub skorzystaj z gotowego szablonu
  • Śledzenie – zaznacz czy chcesz śledzić kliknięcia w panelu GetResponse i przy pomocy Google Analytisc 
  • Udostępnianie – Dodaj konta Facebook i Twiter jeśli chcesz automatycznie udostępnić tam treść newslettera
  • Czas wysłania wiadomośći – Podaj termin wysłania wiadomości. Newsletter możesz wysłać od razu lub zaplanować datę wysłania.
  • Perfect timing – Zaznacz czy chcesz, aby newsletter został wysłany o godzinie w której, odbiorca odczytuje je najczęściej.  

GetResponse jak zrobić newsletter treść wiadomości

Jak stworzyć popup w GetResponse?

Stworzyłeś formularz zapisu, a teraz zapewne chciałbyś wyświetlać go w formie wyskakującego okna? Żaden problem GetResponse daje także taką możliwość oto jak to zrobić.

  1. Przejdź na stronę kreatora formularzy GetResponse. Jeśli nie możesz znaleźć tej strony kliknij w powyższy link lub wróć do części poradnika: „Jak zrobić formularz zapisu na listę kontaktów?” punkt 2

2. Kliknij w zakładkę „Formularze i pop-up” 

3. Wybierz warunek wywoływania popup np. Exit pop-up. 

4. Skonfiguruj wygląd i ustawienia popup. Kliknij zapisz i publikój

5. Wklej kod JavaScript na każdej stronie, na której chcesz wyświetlić popup.  

Przeczytaj także: Ile kosztuje prowadzenie bloga?

Podsumowanie

Brawo! Dotarłeś do końca poradnika. Mam nadzieję, że z jego pomocą bez problemu poradzisz sobie z obsługą swojego konta GetResponse, a Twój re-marketing będzie od teraz skuteczniejszy. Pamiętaj że GetResponse możesz testować przez 30 dni za darmo bez konieczności późniejszego zakupu, lub decydując się na zakup GetResponse z mojego linku, zyskasz kwotę na pokrycie 2 miesięcy korzystania z tego narzędzia.    

Udostępnij:

Leave a Reply